Recenzja [254] - Żywa czy nieżywa?

 

PREMIERA 22.02.2023

Sprawa czarnego powozu to już siódma część przygód o Enoli Holmes, nastoletniej, młodszej siostrze znanego detektywa Sherlocka Holmesa. Nancy Springer ze sprawy na sprawę coraz wyżej podnosi poprzeczkę, sprawiając, że problemy Enoli również stają się poważniejsze, a zlecenia klientów trudniejsze i bardziej skomplikowane.

Niektóre wydają się na tyle ciężkie, że główna bohaterka musi połączyć siły z bratem, by odkryć prawdę!

I tak w Sprawie czarnego powozu do głosu dochodzi aż dwóch Holmesów! Krnąbrna, wolna i niezależna młoda kobieta oraz nieprzewidywalny, charyzmatyczny oraz często niepoczytalny mężczyzna. To niecodzienne połączenie powoduje, że siódmy tom staje się wyjątkowy. Wierzcie mi. :)

Fabularnie czytelnicy odwiedzają dworek w hrabstwie Surrey, gdzie Enola wciela się w kuzynkę z zamożnej rodziny Basilwetherów i próbuje wyciągnąć od hrabiego Dunhencha prawdę o śmierci jego drugiej żony. Klientką Enoli jest bowiem Letitia Glover, siostra bliźniaczka tragicznie zmarłej, która nie jest w stanie zaakceptować tej przykrej prawdy. 

Komplikacje pod postacią zwrotów akcji doprowadzą Enolę aż na skraj szaleństwa, przez co zmuszona będzie się udać do zakładu psychiatrycznego? Czym jest owiany złą sławą "czarny powóz" i czemu na samo wspomnienie aż cierpnie skóra?

Sprawa czarnego powozu, jak wspomniałam powyżej, to część najbardziej wyjątkowa ze wszystkich. Podczas przygód Enoli każdorazowo pragnęłam, by połączyła umiejętności z bratem, a dopiero tutaj moje marzenie zostało ziszczone. 

Na największy plus zasługuje kreacja samej Enoli. Dziewczyna mimo przebytych, nie zawsze bezpiecznych przygód, nigdy nie traci nadziei, a każda miniona sprawa wpływa na jej rozwój pod kątem psychicznym, jak i fizycznym - po raz pierwszy Enola zaczyna zachowywać się jak na kobietę przystało, co świadczy o tym, iż dorasta. Nigdy nie zwracała uwagi na najmodniejsze ubrania, na dodatki do sukienek czy trendy wśród arystokracji, aż do teraz. Nadal jest niezależna, lecz podejmuje decyzje z większą samoświadomością, co odebrałam jako zaskakujące. Pozytywnie zaskakujące. :)

W recenzjach wszystkich tomów rozpływałam się nad klimatem XVIII-wiecznej Anglii i nie byłabym sobą, gdybym i teraz o tym nie wspomniała. Czytanie o zapyziałych uliczkach Londynu, o przepięknych, zielonych pastwiskach, dworkach rodem z królewskich opowieści czy obszernych, haftowanych sukniach urzekało. Każde słowo, które wypowiedzieli bohaterowie, w szczególny sposób nawiązywało do tamtych czasów, dzięki czemu książka automatycznie zyskiwała na autentycznej unikalności. 

Enola Holmes i sprawa czarnego powozu Nancy Springer to historia warta sięgnięcia. Polecam z czystym sercem dla młodszych i starszych czytelników, dla kobiet i dla mężczyzn, dla chłopców i dziewczynek. Opowieść Enoli potrafi wciągnąć lepiej niż niejeden serial detektywistyczny, co wzbogacają elementy takie jak: fabuła osadzona w dawnych czasach czy obserwacja dorastającej kobiety. 

8/10

Enola Holmes i sprawa czarnego powozu
Nancy Springer
Wydawnictwo Poradnia K
Warszawa 2022
Stron: 264

Sprawa tajemniczego zniknięcia księżnej ↔ kolejny tom


Za możliwość przeczytania bardzo dziękuję Wydawnictwu



11 komentarzy:

  1. Nie czytałam jeszcze tego cyklu, a więc może kiedyś będzie okazja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz pełne przygód młodzieżówki, to nie zwlekaj zbyt długo :)

      Usuń
  2. Czytałam już o tej serii i widzę, że niemal wszyscy ją chwalą.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja z tej serii na razie przeczytałam tylko pierwszy tom. Możliwe, że jeszcze do niej wrócę, ponieważ dużo dobrego słyszałam o kolejnych częściach.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najbardziej mi się podobał właśnie ten, czyli 7, i 5 :)

      Usuń
  4. Ja z tej serii na razie przeczytałam tylko pierwszy tom. Możliwe, że jeszcze do niej wrócę, ponieważ dużo dobrego słyszałam o kolejnych częściach.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przypomniałaś mi tym postem, że jeszcze nie obejrzałam drugiej części na Netflixie :D

    OdpowiedzUsuń