Recenzja [252] - Lepiej późno niż wcale

 
PREMIERA 10.03.2021

Stephen King to niekwestionowany Mistrz Grozy, którego powieści potrafią wciągnąć, przestraszyć, zafascynować i mocno sponiewierać. Po jego książki zawsze sięgam chętnie, szczególnie jeśli są horrorami. W 2021 roku wydane zostało Później, czyli historia o Jamiem Conklinie, chłopcu, który widzi martwych ludzi.

Jamie mieszka z matką, Liz, i kolejno relacjonuje ich życie. Z początku w miarę kolorowe, a przynajmniej takie je widzi siedmioletni chłopiec, a dopiero później przepełnione problemami finansowymi, alkoholem i największym sekretem, o którym matka zabroniła Jamiemu wspominać. Zmarły tragicznie w wypadku rowerzysta, sąsiadka pośmiertnie pomagająca odnaleźć schowaną biżuterię, aż wreszcie seryjny morderca, który przyszpilony do muru zdradza Jamiemu tajemnicę.

Bo umarli nie mogą kłamać. Ale mogą się przywiązać, nawiedzać i straszyć. Czy umiejętność Jamie'ego pozwoli mu żyć jak normalny człowiek? Co się stanie, jeśli pozwoli się zmarłym mówić? O czym będą chcieli opowiedzieć?

Później to zadziwiająca lektura, którą pochłonęłam w jeden dzień. Z ogromną przyjemnością i zaangażowaniem śledziłam historię chłopca borykającego się z problemami natury paranormalnej, a także próbującego zrozumieć ich istotę oraz nieprzyjemności spotykające jego i matkę. 

Jamie opowiada o życiu, dostrzegając więcej niż niejeden dorosły, a jednak nie potrafiąc zrozumieć wielu kwestii. Dzięki temu jako główny bohater wypada niezwykle wiarygodnie. Jego dar, choć z początku traktowany jako przekleństwo, pomaga w wielu sytuacjach i każda z nich jest niezwykle interesująca, przez co naprawdę ciężko oderwać się od książki.

Wątek widzenia zmarłych oraz wyciągania z nich prawdy był niesamowity. Stephen King po mistrzowsku przekazał czytelnikom emocje towarzyszące spotykaniu martwych czy ich nawiedzaniu. W ogóle przez to, że narratorem był mały chłopiec, cała opowieść staje się bardziej prawdziwa i niezwykle rozczulająca. Współczuje się Jamiemu, bo jego życie zdecydowanie nie jest usłane różami, a jednocześnie kibicuje i podziwia za odwagę - niejeden dorosły wylądowałby w psychiatryku, gdyby posiadał taką umiejętność.

Jedyną wadą Później był brak wyczuwalnej grozy. Ani razu się nie bałam, czego jednak czytelnik sięgający po horror, oczekuje. Zakończenie zaskakiwało i poniewierało, na co liczyłam od samego początku historii.

Później Stephena Kinga to powieść pełna emocji i wielowątkowa przygoda z umiejętnie wykreowanymi bohaterami. Oddanie głosu dziecku było strzałem w dziesiątkę, ponieważ czytelnik z automatu zakochiwał się w tej spokojnie snującej się opowieści przeplatanej momentami, w których serce przyspieszało, a oddech wiązł w gardle. Zdecydowanie polecam!

8/10


Później
Stephen King
Wydawnictwo Albatros
Poznań 2021
Stron: 384


18 komentarzy:

  1. Wielbiciele twórczości tego autora na pewno będą zadowoleni z tej premiery.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię Kinga, tego tytułu jeszcze nie miałam okazji poznać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Od dawna mam tę książkę w planach, podobnie jak inne tytuły autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czytałaś już jakieś inne powieści autora? :)

      Usuń
  4. Do książek Kinga nie trzeba mnie przekonywać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zapowiada się ciekawie i pewnie w końcu przeczytam, bo mam w planach całą twórczość Kinga. Szkoda tylko, że nie wzbudza strachu, bo też zgadzam się, że horror powinien postraszyć chociaż trochę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej tego nie odkładać. Ja sama odkładałam tyle lat, a jak już zaczęłam, to przepadłam. :)

      Usuń
    2. Ja się trochę boję, że przeczytam wszystko za szybko i nie będzie czekać już żadna książka Kinga. Ale chyba to mi nie grozi, biorąc pod uwagę moje tempo :)

      Usuń
  6. O, ciekawe. Chętnie bym przeczytała tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie czytałam ale trzeba.
    Pozdrawiam i zapraszam do obejrzenia mojego nowego obrazu!^^

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam książki Kinga, więc i tę na pewno przeczytam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Na książki Kinga muszę mieć nastrój :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo interesujący post, książki nie czytałam, ale mam zamiar.

    Serdecznie zapraszam na mój blog

    OdpowiedzUsuń