PRZEDPREMIEROWO Recenzja [271] - Pięknie o życiu po śmierci


PREMIERA 31.05.2023

W zeszłym roku w okolicach sierpnia czytałam i recenzowałam Dom nad błękitnym morzem (kliknijcie tutaj, by przejść do postu) autorstwa TJ Klune'a. Książkę wspominam jako przepiękną opowieść o dojrzewaniu, o nadziei i przyjaźni ze szczyptą fantastyki, dlatego kiedy pojawiło się polskie tłumaczenie Pod szepczącymi drzwiami wiedziałam, że muszę poznać kolejną książkę autora. 

Już sam początek opowieści wzbudza ogromne zainteresowanie, ponieważ czytelnik poznaje Wallace'a - prawnika, współwłaściciela kancelarii i jednocześnie człowieka, który zamiast serca ma kawał skały. Zapytacie, co w tym takiego niezwykłego? Ano to, że Wallace nagle umiera i budzi się na własnym pogrzebie. Ku zdziwieniu, zamiast łez i lamentów oraz tłumu ludzi na ostatnim pożegnaniu pojawia się zaledwie sześć zupełnie nieprzejętych osób: była żona, współwłaściciele firmy i jedna nieznajoma dziewczyna.

Tragedio-komizm sytuacji jest taki, że nieznajoma okazuje się Żniwiarzem, którego zadaniem jest zaprowadzenie Wallace'a bezpośrednio przed oblicze przewoźnika. Co się stanie, kiedy Wallace trafi do nietuzinkowej herbaciarni? Czy po śmierci bohaterowi uda się naprawić swoje życie?

Pierwsze, co przychodzi mi do głowy na myśl o Pod szepczącymi drzwiami, to: ta książka to jedna wielka emocja! Dialogi między bohaterami niosą ze sobą tyle uczuć, że momentami można się w nich zgubić. Oczywiście, w pozytywnym sensie. Podczas czytania ciężko było utrzymać emocje wewnątrz, dlatego co rusz albo szeroko się uśmiechałam, albo wręcz parskałam śmiechem, albo robiłam "aww" - identycznie jak podczas oglądania filmu z uroczym szczeniaczkiem - albo ostatnią siłą woli powstrzymywałam łzy przed wypłynięciem. 

TJ Klune po raz kolejny stworzył niesamowitą opowieść, od której nie da rady się oderwać. Pod szepczącymi drzwiami nie tylko jest bardzo wzruszająca, zabawna i magicznie przeurocza, ale również dojrzała oraz poruszająca ważne kwestie takie jak: śmierć, niesienie pomocy innym czy odnajdowanie bratnich dusz w zupełnie niespodziewanym momencie życia. Lub nieżycia, jak w przypadku Wallace'a. :)

Po lekturze nie jestem w stanie stwierdzić, czy Pod szepczącymi drzwiami podobało mi się bardziej niż Dom nad błękitnym morzem. Zawsze staram się też być z wami szczera, dlatego dodam, że znalazłam dziwne podobieństwo między tymi dwoma powieściami. Przede wszystkim w zachowaniu i poprowadzeniu głównych bohaterów. Hugo (przewoźnik) ogromnie przypominał mi Arthura, zaś Wallace - Linusa. Efekt był taki, że kilka razy czułam swego rodzaju deja vu - zawsze we fragmentach dotyczących tworzeniu się relacji między mężczyznami. Tę powtarzalność potraktuję jako lekki minus. 

Pod szepczącymi drzwiami to przepiękna historia, którą należy polecać zawsze i każdemu. Czytelnicy odnajdą w niej wciągającą fabułę, wyjątkowych bohaterów, fragmenty pełne wzruszeń oraz śmiechu. TJ Klune napisał przejmującą opowieść o stracie, śmierci i nadziei, z której emocje wręcz wylewają się ze stron. Z pewnością wkrótce do niej wrócę - niech te słowa będą dla was najlepszą rekomendacją. :)

9,5/10

Pod szepczącymi drzwiami
TJ Klune
Wydawnictwo Akurat
Warszawa 2023
Stron: 384


Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu


11 komentarzy:

  1. Przekonałaś mnie, że warto przeczytać tę książkę i na pewno to zrobię.
    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam w moje skromne blogowe progi.🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogromnie się cieszę, bo autor naprawdę wszedł na wyżyny. :)

      Usuń
  2. Wow! Bardzo ciekawy pomysł na fabułę. Chętnie przeczytam skoro tak dobrze oceniasz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale! Gwarantuję, że będziesz zachwycona! :)

      Usuń
  3. Jaka wysoka nota. Po takiej rekomedacji, muszę koniecznie zajrzeć do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością nie będziesz żałować. :)

      Usuń
  4. Jestem pewna, że książka mi się spodoba!

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo dziękuję za recenzję :) jestem zainteresowana

    OdpowiedzUsuń
  6. Zostało mi kilka stron do końca tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam w planach tę książkę ;)

    OdpowiedzUsuń