Recenzja [263] - Z duchami za pan brat


PREMIERA 08.03.2023

Kiedy nocami na ulice zaczynają wyłazić duchy, a ty nie potrafisz ich zauważyć, to najwyższy znak, by zgłosić się do agencji paranormalnych. Ja ze swojej strony polecę agencję Lockwood & Spółka, działającą na terenie Londynu. Jej członkami jest trójka niesamowicie utalentowanych dzieciaków, które nie raz nie dwa udowodniły, że poradzą sobie z każdym duchem. Nawet całą zgrają.

Anthony Lockwood, właściciel agencji, razem z George'em i Lucy tropią kolejne duchy, próbując rozwikłać niekiedy trudne, a czasem łatwe sprawy tajemniczych morderstw, samobójstw albo nagłych śmierci. W całym Londynie panuje panika, ponieważ w jednej dzielnicy duchy dosłownie opanowują kolejne ulice. Z tego względu władzę powołały niemal każdą agencję do uporania się z tym paranormalnym problemem.

Niemal. Akurat Lockwood i Spółka nie doznali tego przywileju. Zajmują się więc innymi zadaniami, ale jest ich aż tyle, że brakuje im rąk do pracy. Tak pojawia się nowa bohaterka, świeży członek agencji: Holly. I jeśli z chłopakami nawiązała bardzo dobry kontakt, tak z Lucy niekoniecznie... 

Co wspólnego ma intrygująca, zagadkowa śmierć z krwawymi śladami na schodach w Whitechapel? Dlaczego duchy opanowują dzielnicę Londynu? Jak je powstrzymać? Czy agencja detektywistyczna Lockwood & Spółka wreszcie znajdą się na pierwszych stronach gazet?

Mroczny sobowtór Jonathana Strouda jest trzecim tomem wspaniałego cyklu dla młodzieży i - moim zdaniem - jak do tej pory, najlepszym. Historia jest porywająca, niezwykle wciągająca oraz dająca wyobraźni nieźle do wiwatu. Ciężko się oderwać dzięki dynamicznej akcji.

Jak wspomniałam wyżej, w Mrocznym sobowtórze do głosu dochodzi nowa bohaterka. Wprowadza to ciekawy konflikt między Holly a Lucy, dzięki czemu kolejne perypetie śledzi się z ogromnym zaangażowaniem. Zwłaszcza jeśli pomiędzy stoją panowie, którzy nie do końca wiedzą, jak poradzić sobie z problemem dziewczyn. Wywołuje to wiele śmiesznych sytuacji.

Jonathan Stroud nie zapomina o wątkach poruszonych w poprzednich częściach. Czytelnicy dostają więcej szczegółów z przeszłości Lockwooda. Cała jego postać jest owiana tajemnicą, a poznawanie nawet niewiele znaczących prawd staje się doprawy zajmujące. Niezwykłe jest również to, że w każdej kolejnej książce bohaterowie mierzą się z coraz cięższymi problemami. Wcześniej sprawy zwyczajnych morderstw czy samobójstw teraz zamieniły się w dosłowny wysyp duchów na ulicę, z którym jedna agencja nie jest w stanie sobie poradzić.

Zakończenie wprawia w osłupienie. Wywołuje wiele emocji i powoduje, że marzy się wyłącznie o poznaniu dalszych losów. Po raz kolejny urzekł mnie także wyjątkowy klimat serii Lockwood & Spółka. Duchy, uliczki Londynu, walka o życie, deszczowa pogoda - wszystko to sprawia, że przenikamy w historię bardziej niż zjawy przez przedmioty.

Mroczny sobowtór Jonathana Strouda to zdecydowany must read, jeśli czytelnik uwielbia połączenia kryminalnych spraw z motywem pozagrobowym. Książkę polecam bez wahania, ponieważ poza ultrainteresującą fabułą znajdzie się tu charakternych bohaterów, zaskakujące zwroty akcji i niesamowicie duszny, londyński klimat. 

9/10

Mroczny sobowtór
Jonathan Stroud
Wydawnictwo Poradnia K
Warszawa 2023
Stron: 374


Szepcząca czaszka ⇌ The Creeping Shadow


Za możliwość przeczytania bardzo dziękuję Wydawnictwu



***

Wspaniałe jest to, że na Netflixie powstał serial na podstawie przygód bohaterów. Pierwszy sezon jest już dostępny (zdradzę, że go obejrzałam i z całego serca polecam), dlatego poniżej wrzucam zwiastun. 

↓↓↓


7 komentarzy:

  1. Skoro zakończenie wprawia w osłupienie to jestem jak najbardziej na tak.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem chętna, by przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam sporo książek w podobnym klimacie, kiedy byłam nastolatką. Nie jestem pewna, czy teraz trafiłaby do mnie taka historia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dla mnie to brzmi interesująco. Pierwszy sezon serialu oglądałam, niezła rozrywka z ciekawym klimatem. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie wiem czemu, ale jakoś nie mogę się przekonać do tej serii.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam w planach nadrobić tę serię.

    OdpowiedzUsuń