Recenzja [187] - Rozmowy z duchami

Szepcząca czaszka to drugi tom serii Lockwood & Sp. stworzonej przez Jonathana Strouda. Parę dni temu pisałam o pierwszej części, czyli o Krzyczących schodach (kliknij, żeby przejść do opinii), gdzie obiecywałam, że z recenzją kontynuacji pojawię się bardzo szybko. I oto jestem. :)

Książka fabularnie zabiera czytelników w dalszą podróż po mrocznym, paranormalnym Londynie, Lockwoodowi, Lucy i George'owi przynosząc chwałę i kolejne trudne zlecenia. Tym razem trójka głównych bohaterów mierzy się z wyjątkowo strasznym (i lekko obrzydliwym) zadaniem, ponieważ muszą pomóc przy ekshumacji zwłok tajemniczego doktora. Sęk w tym, że nie wszystko idzie po dobrej myśli, bo przez przypadek zostaje uwolniony rozwścieczony duch, a potem niespodziewanie znika z grobu wyjątkowo groźny przedmiot.

Agenci, ruszając śladem złodziei, nie spodziewają się, w jakim kierunku poprowadzi ich ta potworna sprawa. I w jakim niebezpieczeństwie się znajdą! W międzyczasie Lucy odkrywa nową umiejętność, kiedy bezproblemowo zaczyna prowadzić konwersację z duchem trzeciego stopnia: czaszką zamkniętą w słoiku. 

Czy młodym bohaterom uda się rozwikłać kolejną sprawę? Czy ujdą z życiem, gdy wejdą w sam środek czarno-magicznego bełkotu, dzięki któremu będą w stanie ujrzeć "tamtą stronę"? Aż wreszcie: co Lockwood skrywa za ciągle zamkniętymi drzwiami na piętrze?

Szepcząca czaszka Jonathana Strouda ani trochę nie zawodzi, pozwalając czytelnikowi wsiąknąć w nieprzewidywalną oraz ekstremalnie wciągającą fabułę. Autor przykłada dużą wagę do klimatu powieści, fachowo lawirując między ciężką, niemal duszną atmosferą a lekkimi, humorystycznymi fragmentami. 

Drugi tom porusza bardzo oryginalne wątki, które raczej ciężko spotkać w tego typu literaturze - zwykle, kiedy główna fabuła kręci się wokół walki z duchami i odsyłania ich z powrotem w zaświaty, bohaterowie magicznie nie otrzymują daru prowadzenia z nimi konwersacji. W Szepczącej czaszce (jak i w ogóle w całej serii) zachwyca również fakt, że wyłącznie dzieciaki są w stanie wyczuć bądź zobaczyć duchy; to młodzi dbają o bezpieczeństwo społeczeństwa, a więc i o samych dorosłych. 

Urzekło mnie wyjątkowo realistyczne przedstawienie relacji między bohaterami (zwłaszcza główną trójką), co wcale nie jest łatwym zadaniem. Dzieci rządzą się własnymi prawami, a ich logika często bywa... pokrętna, dlatego autorowi należą się brawa za tę mistrzowską kreację. A przynajmniej w większości, ponieważ nie do końca wiarygodny wydawał się brak kontroli dorosłych. Tutaj pozostawiono niepełnoletnich samopas, co wydaje się lekko naciągane, ponieważ w prawdziwym świecie rzadko ma miejsce. 

Zakończenie Szepczącej czaszki to istna jazda bez trzymanki. Fabuła niespodziewanie dostaje ogromnego kopniaka i zaczyna zasuwać na łeb na szyję, przez co emocje sięgają zenitu. 

Kończąc, podkreślę, że drugi tom serii przygód o paranormalnej agencji detektywistycznej Lockwood & Spółka to wyjątkowa propozycja dla młodszych i starszych czytelników, obok której nie wolno przejść obojętnie. Historia zachwyca, wywołuje tony emocji, bawi, a przede wszystkim totalnie wciąga w wir tajemniczych, niebezpiecznych przygód. Szepcząca czaszka to zdecydowanie książka warta polecenia, dlatego nie zwlekajcie i szybko nadrabiajcie, bo już niebawem szykuje się premiera trzeciego tomu! 

7,5/10

Szepcząca czaszka
Jonathan Stroud
Wydawnictwo Poradnia K
Warszawa 2022
Stron: 500


Krzyczące schody ↔ tom 3

Za możliwość przeczytania bardzo dziękuję Wydawnictwu


21 komentarzy:

  1. Przyznam, że bardzo interesująco przedstawia się ta seria. Jestem nią mocno zaintrygowana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogromnie mnie to cieszy! Jak zaczniesz czytać, daj znać. :)

      Usuń
  2. Nie dla mnie, ale mam komu polecić 😃

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak wcześniej pisałem - uwielbiam wszystko z Poradni K :-) . Więc serie na uwadze mam, tytuły sobie zapisuję, pozdrawiam serdecznie :-) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To radzę zacząć szybciutko, bo chyba niedługo szykuje się premiera 3 tomu. :)

      Usuń
  4. Mam w swoim otoczeniu miłośników tego typu lektury, więc na pewno zainteresuje ich ta seria.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie! Myślę, że będą zachwyceni, zwłaszcza jeśli lubią takie klimaty. :)

      Usuń
  5. Nie dla mnie, ale seria na pewno znajdzie wielbicieli :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chyba to coś dla mojego brata. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak przeczyta, daj znać, czy mu się podobało. :)

      Usuń
  7. Chętnie poznałabym obie części, gdyż wątek z paranormalnym biurem detektywistycznym wydaje się ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest mega ciekawy! I ja serdecznie polecam! :)

      Usuń
  8. Wcześniej jej nie kojarzyłam, ale zachęciłaś mnie!

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię kiedy powieść totalnie wciąga w wir tajemniczych, niebezpiecznych przygód, dlatego będę miała na uwadze powyższą serię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki temu można całkiem oddać się książce! :)

      Usuń
  10. Ooo... Nie słyszałam o tej książce.

    OdpowiedzUsuń
  11. O, a mnie to puszczenie na samopas nawet pasowało akurat w tej sytuacji. Skoro każą im ryzykować życie w starciach z Przybyszami, to czemu mieliby się nimi przejmować w innych okolicznościach. ;)
    Jak zwykle bardzo lubię Twoją recenzję! ♥ A tak w ogóle - co sądzisz o zakończeniu tego tomu? :D To mnie trochę zaskoczyło muszę przyznać.

    OdpowiedzUsuń